2011. április 29., péntek

Zsályavirágzás és leves

Ha van egy jó alapreceptünk (jelen esetben sárgarépa krémlevesről beszélek), ami bevált, az ízesítést variálva, annyi, de annyi finomság születhet. Az arányokat tekintve ez a megoldás nekem bejött, elhagytam belőle a chilit, curryt. Viszont adtam hozzá friss zsályalevelet és egy teljesen más ízű levest ettünk.

Egyébként virágzik a zsályám. Nagyon meglepődtem ezen, mert tavaly   magról keltek, majd szétpalántáztam őket. Annyira ügyesen viselték a telet, szépen növögetnek és néhány napja bimbós állapotban vannak. Amiről beszélek, az a kerti zsálya. Van viszont egy tő tarka levelű is, amit -ha jók az információim- orvosi zsályának hívnak. Nos azon nincsen bimbó. Évekkel ezelőtt ugyanez a tarka levelű fajta volt már nekem, csak szegények elpusztultak, mert építkezésnél kellett a hely és fel kellett számolnunk egy ágyást, ahol ők éltek. Az áttelepítést pedig nem bírták ki. Szerintem azok nem virágoztak, legalábbis úgy emlékszem, pedig azok is voltak kb. 2  évesek. Vajon fajtától függ a virágzás ideje? Majd utána nézek....
Mindenesetre annyira szépek most ezek a fűszernövények, hogy igyekszem minél több ételnél felhasználni a leveleket.



És hihetetlen, hogy nem kellett a családnak könyörögni, hogy egyenek a répalevesből. Minden rábeszélés nélkül megettek egy-egy tányérral. Hmm... fejlődés.




Elkészítés:

A megtisztított, megmosott répát karikára vágom, megpucolom a vöröshagymát és felszeletelem. Egy lábasba olajat öntök, rádobom a hagymát, répát, sózom. Folyamatosan kevergetve kicsit párolom az olajon, -még folyadék nélkül- néhány percig. Beledobom a megpucolt, megmosott, feldarabolt krumplit is.  Felöntöm vízzel, hozzáadom a fokhagymát, szórok bele fehérborsot. Ha megpuhultak a zöldségek, rúdmixerrel pürésítem, majd a tejfölt kikavarom néhány merőkanál forró levessel, visszaöntöm a lábasba és átforralom. Ha szükséges hígítom vízzel, kóstolom közben és utánízesítem. A legvégén adok hozzá pár darab zsályalevelet, azzal is forralok rajta egyet. Tálalásnál bőven megszórom frissen darabolt zsályával.
Friss kenyérrel vagy pirítóssal is ehetjük.

3 megjegyzés:

  1. Képzeld, az én zsályám is virágzik!:) tavaly vettem a tövet a piacon, szépen áttelelt, és most szépen hajt, gyönyörű friss levelei vannak.
    Ezt a fajta levest kipróbálom, nálunk bármilyen ízesítéssel elfogy:)

    VálaszTörlés
  2. Kata,
    én még télen is tudtam szedni néhány levelet (enyhébb időben) a zsályáról.
    A leves nagyon fincsi volt, én is azt mondom, bármilyen ízesítéssel jöhet. :)

    VálaszTörlés