2009. december 15., kedd

Nosztalgia süti 2 / Debreceni mézes




A nosztalgia sütik 2. szereplőjét szeretném bemutatni. Debreceni mézes névre hallgat. Az eredeti debreceni vert mézes, nyílt lángnál, kemencében készül, alapanyaga: méz, víz, cukor liszt. Fűszert, ízesítőanyagot nem kap a mézen kívül.
Kb. 30 éve ismerem e sütit. Anyukám sokszor sütötte, mikor gyerek voltam. Egy idős nénitől kapta a receptet, a nyomófát és a fém szaggatót pedig szintén a néni kellékei alapján, csináltattuk. Nem bonyolult mintát tartalmaz a nyomófa, nem fafaragó készíthette, hanem egy ügyes kezű asztalos. (De ennek még utána járok, mert az emlékeim csalhatnak). Évek óta nem készült nálunk ez az édesség, helyette egy másik fajta, puha mézeskalács sül már. De találkoztam néhány napja valakivel, és róla eszembe jutott a debreceni mézes. Anyukám készségesen hozta a formát és a receptet, én pedig elkészítettem. Az első falat után, sok-sok emlék került elő. Kislányként úgy ettem, hogy körbeharapdáltam a cakkos részt, majd körbe-körbe haladtam, meghagyva a középső részt, ami olyan volt, mint egy mini kocsikerék. Mondhatom, hogy az íz, amit éreztem most 30 év után, ugyanaz, mint régen. Szinte hihetetlen!!






Hozzávalók fél adaghoz:
1 dl víz
12,5 dkg méz
25 dkg cukor
1 késhegynyi szódabikarbóna
1 tojás
fél diónyi zsír
kb. 65-70 dkg liszt

Elkészítés:
Egy lábasba öntöm a vizet, hozzáadom a mézet, cukrot és felforralom. Kihűlés után hozzáadom a szódabikarbónát, a tojást, a zsírt és annyi lisztet, hogy kemény tésztát kapjak, könnyen nyújtható és szaggatható legyen. Késfok vékonyságúra nyújtom lisztezett deszkán, kiszúrom a formát és a fanyomóval belenyomom a mintát. Sütőpapíros tepsibe teszem a sütiket, előmelegített sütőben, 180 fokon sütöm, kb. 10 percig.


Megjegyzés: Mikor kikerül a sütőből, puha, de ahogy kihűl, megkeményedik. Szívós süti, sokáig eláll, folyamatosan puhul.
Nem díszítem, a minta a dísze.

10 megjegyzés:

  1. Ez az, amit régen (30 éve) a BNV-n árultak? Azt annyira szerettem. Tényleg egy debreceni kisiparos csinálta, de az nem volt teljesen kemény, inkább rágós-nyúlós, de lehet, hogy csak régebben készült. Na, majd kipróbálom, hátha ez az :)

    VálaszTörlés
  2. Névtelen: Nem tudom milyet árulhattak 30 éve a BNV-n?! :) Próbáld ki ezt kis adagban. Az íze azonnal elárulja, hogy ezt kerested-e?

    VálaszTörlés
  3. Nagyon köszönöm, Thrini!

    Számunkra ez a recept is egy gyönyörű karácsonyi ajándék volt!
    A keleti országrészben születtünk, és az igazi régi vásárok emléke számunkra ez a sütemény. Szülővárosomban is egy néni készíti még ezt a finomságot, de a receptet évek óta hiába próbálom megszerezni. Most Szenteste - mikor az egész család nálunk ünnepelt - a karácsonyfára akasztott mézes kapcsán felidéztük a debrecenit. Ideszaladtam az internethez, rákerestem, és ezúttal megtaláltam. Egy óra múlva már vettem is ki a sütőből. Most még kemény, de ... még a Dédiben is felidézte a gyermekkori emlékeit, mikor az édesapja a debreceni mézest hozta nekik a vásárokból ...
    Ráadásul édesapám egy ügyes asztalos ...

    Köszönettel: Hajdú Kata
    (...s még a nevem is árulkodik a debreceni kötődésről.):)

    VálaszTörlés
  4. Kedves Kata!

    Nagyon jól esett olvasni soraidat!:) Az anyukám szomszédjában lakó nénitől került hozzánk a recept. Hogy ő honnan szerezte, nem tudom, de az biztos, hogy mi is nagyon szerettük gyerekkorunkban ezt az édességet. Annak ellenére is, hogy néhány napig kemény az állaga.
    Örülök, hogy a Dédidben is kellemes emlékeket idézett fel. :)
    Egyébként én is a keleti országrészben lakom, de egy másik megyében, nem Hajdu-Biharban.

    Üdv.: Thrini

    VálaszTörlés
  5. Kedves Thrini!
    Nagyon örülök, hogy rátaláltam erre a finomságra, köszönöm, hogy hozzá férhetővé tette ezen az oldalon! :)
    Annyit szeretnék kérdezni, hogy a tésztát jó - e ha pihentetjük vagy nincs különbség ha azonnal vagy esetleg másnap sütjük? Köszönöm a választ! Üdvözlettel :) Ircsi

    VálaszTörlés
  6. Kedves Ircsi!

    Sajnos nem tudom, hogy milyen lehet pihentetve a tésztája.Mi sütöttük azonnal, de a mézes sütiknek nem tesz rosszat, ha áll a tészta. Ha van ideje, érdemes kipróbálni úgy is. Kérem jelezzen, hogy sikerült.
    Üdv.: Thrini

    VálaszTörlés
  7. Szia! Én vagyok az első névtelen kérdező.
    Tegnap megsütöttem, és nagyon hasonlít a BNV-s mézeskalácsra, amit azóta debreceni mézestányér néven karácsonyi vásárban is vettem. Az állaga még nem az igazi, túl kemény, azt hiszem, túl vékonyra nyújtottam. Reményeim szerint 3-4 mm-es vastagsággal már jó lesz. Én 1 napot pihentettem a nyers tésztát a hideg (kb. 15 fok) konyhában folpackban, és úgy is jó. Nagyon boldog vagyok, hogy megosztottad ezt a receptet :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen!
      Ritkán járok már a saját oldalamon :), úgyhogy kicsit megkésve olvasom soraidat.
      Örülök, hogy megsütötted, ha nem is lett tökéletes, de legalább nosztalgiáztál. És az emlékek, amik kötődnek ehhez a sütihez örökké megmaradnak Neked. Nekem is, bár már szomorúság is fűződik hozzá, mert aki gyakran készítette nálunk, sajnos már nincs velünk! :(
      Üdvözlettel: Thrini

      Törlés
    2. Kedves Névtelen!
      Ritkán járok már a saját oldalamon :), úgyhogy kicsit megkésve olvasom soraidat.
      Örülök, hogy megsütötted, ha nem is lett tökéletes, de legalább nosztalgiáztál. És az emlékek, amik kötődnek ehhez a sütihez örökké megmaradnak Neked. Nekem is, bár már szomorúság is fűződik hozzá, mert aki gyakran készítette nálunk, sajnos már nincs velünk! :(
      Üdvözlettel: Thrini

      Törlés
  8. Nagyon köszönöm, Thrini!
    Nagyon szeretem a mézeskalács tányért. Hálás vagyok a receptért!
    Megsütöttem karácsony előtt. Sütőből kivéve isteni volt, de utána nagyon megkeményedett, később sem puhult meg, pedig késfoknál vastagabbra nyújtottam. Az íze viszont isteni!!! ...elfogyott így is, igaz én ettem meg az egészet :) Nem haraptam, tördeltem és úgy ettem :) :)
    Ennek ellenére meg fogom sütni újra, mert az íze teljesen olyan, mint a mézes tányérnak!!

    VálaszTörlés