2009. november 16., hétfő

Tepertős, lekváros papucs

Adott egy esős őszi nap, egy nagy adag friss házi tepertő, a kamra polcon néhány üveg saját készítésű szilva lekvár. Akkor mai program legyen tepertős, lekváros papucs készítése.

A férjem anyukája isteni finoman készíti. Tőle van a recept. Persze vannak benne olyan részek, amelyek nem konkrét adagot írtak, (pl. tepertő mennyiség vonatkozásában: Majd érzed, hogy mennyi kell bele, amit a tészta kíván- mondta Ő.) Én számszerűsítettem a mennyiséget.  :))

Hozzávalók:
60 dkg liszt
20 dkg darált tepertő
1 ek zsír
2 dkg élesztő
1 tk cukor
kb. 1-1,5 dl tej
1púpos tk só
1 tojás
kb. 1 kis doboz tejföl (én kefírt használtam, mert az volt itthon)
szilvalekvár

A langyos tejben pici cukorral, életet leheltetek az élesztőbe. A lisztet beleszitálom egy tálba, hozzáadom a sót, a tojást, és elmorzsolom benne a zsírt. Mehet bele a darált tepertő és összeállítom a kefírrel. Egy könnyű, zsíros tésztát kapok. Lisztezett edényben pihentetem, szobahőmérsékleten kb. egy óráig.
Két-három mm vastagságúra nyújtom, kis négyzeteket vágok belőle. Mindegyik közepére teszek egy kk. lekvár, a négyzet két átlós sarkát ráhajtom a lekvárra. Sütőpapíros tepsire rakom. Tojással lekenem a tetejét. Előmelegített, 180 fokos sütőben sütöm, kb. 20 percig.

14 megjegyzés:

  1. Ezekkel az " amennyit felvesz" kezdetű mondatokkal mindig befürdök:)) Köszi a számszerűsítést, így azért könnyebb lesz-ugyanis hallottam ám, hogy ez egy nagyon finom süti!!

    VálaszTörlés
  2. Trinity: Igazad van, én is melléfogok, az ilyen recept elmondásokkal: "majd érzed, amennyit kíván stb". De régen anyáink, nagyanyáink így sütöttek. :) Egyébként ennél a receptnél is van némi mozgástér arányok szempontjából. Ha valaki kicsit kevesebb tepertőt tesz, vagy margarint zsír helyett, attól még finom lesz a süti. Nagyon eltérni nem érdemes, de pici változtatásokat enged.

    VálaszTörlés
  3. Helloka!
    Szerinted ezeket az alapanyagokat kenyérsütőgépben megcsinálhatom? Probáltátok már?

    VálaszTörlés
  4. Kedves Névtelen,
    sztem nyugodtan dolgoztasd össze a tésztát kenyérsütőben, akár kelhet is abban. Én még nem próbáltam benne.
    Sok sikert! :)

    VálaszTörlés
  5. Kipróbálom és megírom hogy hogyan sikerült. Nekem ami a kelt tésztákkal problémám szokott lenni, az az hogy nagyon száraz, kemény mire megsül.Ha lenne rá valami jó ötleted szívesen fogadnám. /Vagy arra is gondoltam hogy sokáig sül esetleg azért szárad ki.
    Köszönöm válaszod.
    Dina :)

    VálaszTörlés
  6. Dina,
    mit jelent az, hogy sokáig sül? Hány percig? Én általában a kelt kalácsokat 180 fokon sütöm, villanysütőben. Ha kifli, vagy bukta kb. 20-25 perc elég neki. Ha kenyeret sütök, az lehet kicsit melegebb sütőben, 190-200 fokos is. Mérettől függően nőhet a sütés idő. Pl. egy nagyob kenyér hosszab ideig sül, mint egy bagett. Ennek a papucsnak sem kell több, mint 20 perc. Persze lehet, hogy gáz sütőben másképp sülne. Azzal kapcs. nincs tapasztalatom. Ez a süti zsíros, tehát nem szárad ki, még másnap is ehető, éppen a zsír tartalma miatt. Remélem ízleni fog. Várom a beszámolót. :)

    VálaszTörlés
  7. Kedves Thrini!
    Megcsináltam és isteni lett! :)))
    Gázsütőm van és az volt a gond az előző kelt tésztás sütéseimmel is hogy kis lángon hosszú ideig sütöttem és ezért száradt ki. Most feltekertem nagy lángra és 20 perc alatt kész volt. Nem volt mese ennyi idő alatt késznek kellett lennie. :))
    Kenyérsütőgépbe pakoltam bele minden hozzávalót és ott kelesztettem meg. Annyi eltérés volt hogy a szilvalekvárba tettem egy kis diót.
    Nagyon köszönöm neked ezt a jó kis receptet.
    Szép napot!
    Üdv: Dina

    VálaszTörlés
  8. Szia Dina!
    Tegnap én is ettem lekváros papucsot, férjem anyukája sütötte.
    Örülök, hogy elégedett vagy az eredménnyel. A dió biztosan nem rontja el a lekvárt..:)
    Legközelebb én is kenyérsütőbe készítem, sokkal kényelmesebb!
    Neked is szép hétvégét!

    VálaszTörlés
  9. Megsütőttem! Valóban finom volt... a magymamámnak, nem volt konyhamérlege, ugy hivta az ilyen fajta süteményeket /ami mindig finom volt/, hogy "egyensúly tészta"......Zsőke.

    VálaszTörlés
  10. Kedves Zsőke!

    Örülök, hogy megsütötted és, hogy ízlett is. :)
    Valóban régebben, még nagyanyáink másképp mértek, konyhamérleg hiányában. Egyébként én is sokszor hallottam, hogy pl. marék volt a mértékegység, illetve érzésre adták hozzá a lisztet.

    VálaszTörlés
  11. Mikor a címét olvastam ennek a bejegyzésednek elgondolkodtam hogyan passzol a szilvalekvár a tepertővel. De a végére megkívántam. Most ismét tepertőt kell készítenem. Mert lekvár hálisten Édesanyám jóvoltából van, az a fajta amelyik cukrot nem látott, csak időben hosszú főzést.

    ps. Anyukám is gyerekkoromban azzal őrjített meg, hogy nem vette elő a mérleget (bár volt neki), a receptjei meg nem marék vagy bögrés mértékegységűek voltak, s mégis mindig tökéletes finomságok kerültek ki a sütőből. Bizisten nem mennék semmire a konyhámban a mérlegem nélkül.

    VálaszTörlés
  12. 4Gyerek,
    a tepertő a zsiradék egy részét hivatott helyettesíteni. Mi imádjuk ezt a péksütit, mivel nem fogyna el a sok tepertő, ezért mindig készül szezonban ilyen papucs. Érdekes a tepertős pogácsa valahogy nem sűrű vendég nálunk.
    Bizony a jóféle házi lekvár nagy kincs! :)

    Sütikhez, keltekhez én használok mérleget, de valóban őseink ügyesebbek voltak, nyilván azért, mert nem mindenkinél volt alapfelszerelés a mérleg, ezért használták a kézi és szemmértéket. :)

    VálaszTörlés
  13. Kedves Thrini Nagymamam baratnoje sutott tepertos szilvalekvaros papucsot gyerekkoromba (1950-es evek). Azota soha sehol nem lattam egesszen ugy harom evvel ez elottig a Duna TV-ben volt egy eloadas tajegysegek konyhajarol. Irtam nekik, kertem hogy kuldjek el nekem a receptet. (Canadaban elek).Elkuldtek es megis sutottem. Nagy oromomre rabukkantam a te receptedre, az aranyok masok es ezt is kifogom probalni ahogy tepertohoz jutok.
    KOszi a receptet.

    Jutka

    VálaszTörlés
  14. Kedves Jutka!

    Nagyon örülök, hogy írtál. Nagyon klassz érzés, amikor az ember talál valamit, ami a gyerekkori ízeket idézi. Mi szeretjük ezt a papucsot. Ha alkalomadtán sikerül neked is megsütni, remélem emlékeztetni fog arra, amit régen ettél. :)

    VálaszTörlés