2011. január 30., vasárnap

Végre madártej!

Anyukám soha  nem készített madártejet, éppen ezért nem is alakult ki semmilyen kötődésem ehhez a desszerthez. Az első madártejes emlékemet viszont megosztom veletek. Volt egy fiú, kb. 22 évvel ezelőtt, aki imádta ezt az édességet. Katona volt és az egyik eltávozása alkalmára megleptem egy nagy adaggal. Nem emlékszem már, de biztosan Horváth Ilonától kölcsönözhettem a receptet. A szomszéd városban lakott a srác, buszon zötyögtettem el a madártejet valami edényben. Arra emlékszem, hogy örült neki nagyon és az egészet megette. Én meg sem kóstoltam....
A férjemnek és gyermekemnek viszont gyakran készítettem, mert anyósom rászoktatta az uramat a madártejre. Volt időszak, amikor hetente főztem, akár késő este is hozzáfogtam. Aztán ráuntak és mellőztük. Néhány hete eszükbe jutott, és én megígértem, hogy majd  készítek, de csak ígéret maradt...  Vagy tej nem volt itthon, túl fáradt voltam stb. stb. De a mai kívánságnap desszertje a madártej lett!!

Én liszt nélkül készítettem mindig a madártejet, de ma valahogy nem voltam elégedett a sűrűségével, sőt a színével sem . Még gyorsan tettem hozzá egy tojássárgáját és egy pici kb. 1/3 ek. lisztet. A színe továbbra sem lett igazi sárga,  (kevés zöldet esznek most a tyúkok) de a liszt megadta a krémességét. 
Csak két vaniliás cukrot találtam itthon, úgyhogy azzal ízesítettem, persze a vaniliarúd jobb lett volna, de senkinek nem volt kedve már boltba menni.
Ja, a habfőzés része soha nem volt a kedvencem. Többféleképpen is készítettem már habot, volt, hogy gőz fölött vertem fel és nem főztem folyadékban. Aztán volt időszak, mikor tejben főztem ki a galuskákat. Ma ismét beújítottam. Nem túl régen olvastam egy praktikát itt, aki viszont innen kapta az ötletet. Ki is próbáltam, tényleg működik, nagyon klassz   lett a hab.

És ebből sem ettem..... :)





Elkészítés:

Egy nagyobb lábasban teszek fel vizet forrni. Szétválasztom a tojásokat, 4 fehérjét felverek kemény habbá egy csipet sóval, apránként hozzáadva a porcukrot, félidőben pedig az ecetet is hozzáteszem. Ha felforrt a víz, lejjebb állítom a lángot és kanállal galuskákat szaggatok bele, kb. 1 perc után megfordítom őket, óvatosan. Újabb   fél, egy perc után, szűrőkanállal kiszedem őket egy szűrőbe. Ott pihennek felhasználásig.
A tejet -hideg vízzel kiöblített- edényben felteszem forrni, egy csipet sóval. A tojássárgákat kikavarom kristálycukorral és liszttel. Ha felforrt a tej, leveszem a lángot, majd merőkanállal adagolva a tejet, felhígítom a tojássárgákat, folyamatosan keverve, majd visszaöntöm a tejhez és habverővel kutyulva, kis lángon besűrítem. Türelmesen, óvatosan. :)
Egy üvegtálba borítom a kész krémet és rápakolom a galuskákat. Hidegre teszem, hogy lehűljön. 

10 megjegyzés:

  1. Imádom! :)
    (Én 1 liter tejhez vagy 7 vagy 8 tojássárgáját teszek - attól függ mekkorák - úgy tökéletes a sűrűsége.)
    Küldhetnél egy pohárkával! :)

    VálaszTörlés
  2. Küldök szívesen, van még.
    Most mentek el a vendégek, de kosarat kaptam, senki nem kért belőle. Mindenki fogyózik. :(

    VálaszTörlés
  3. Én is imádom, megunhatatlan!

    VálaszTörlés
  4. Imádjuk a madártejet, pontosan ugyanúgy készítem, ahogy most leírtad, viszont hidegen még nem kóstoltam, nálunk azon melegében elfogy:-)

    VálaszTörlés
  5. Ottis,
    én nem szeretem. :(
    Tiszta flúgos vagyok, hiszen, ugyanígy csinálom a vaniliakrémet is, (amit viszont imádok) csak több sűrítőanyaggal. Nekem az állagával van baj, mert teljesen a tejre asszociálok miatta, azt pedig utálom!!!! El kellene küldeni engem egy finnyás farmra...

    Citromhab,
    de furi, még nem is hallottam, hogy valaki melegen eszi. Próbáld ki hűtve, állítólag finom. :)

    VálaszTörlés
  6. Én is csatlakozom a madártej imádók táborához!!! Ha diétán vagyok akkor édesítőszerrel készítem, ja és vaníliás pudingport teszek bele, hogy kicsit besűrítse.:))

    VálaszTörlés
  7. Nálunk sem volt szokás a madártej, egy kezemen meg tudom számolni hányszor ettem eddigi életemben. Nagyon guszta, most szívesen belekanalaznék :)

    VálaszTörlés
  8. Én is nagyon szeretem, mégis ritkán készítek. Miért? Nem tudom. Talán nem jut eszembe. Na de most! Köszi! :)

    VálaszTörlés
  9. Ezt meg nem mutatom a férjemnek, mert nem tudom mióta nyúj a madártejért, de valahogy nekem sem jön össze mostanság. Mindíg találok valami kifogást, amit meg is magyarázok magamnak, hogy ez így is van :))
    Na de ami késik................

    VálaszTörlés
  10. en ma főztem meg és jólsikerült!

    VálaszTörlés