2010. szeptember 6., hétfő

Magyaros ízek

Az édeskáposztából készült levest szívesen főzöm kacsa- vagy libaaprólékkal, belsőséggel (mínusz fej, láb, máj). Nem lehet szépen enni az ilyen ételt, de ez mellékes. Isteni finom és jókat lehet cuppogni pl. a nyakával a szegény jószágnak. Igen a nyakát is meg kell enni, mert az is -a műszaki leírás szerinti- tartozék. Azon is van hús, és semmit nem adunk a kutyának, főleg, mert nincs is kutyánk.
(Egyébként még egy hibája van a csúnya evésen kívül, nem lehet normálisan fotózni.)
A hatalmas libákból már csak az aprólék van meg, illetve még egy csomagnyi bográcsba való, pörkölt hús, abban van minden vegyesen. A levesbe bőröstől főztem az aprólékot , de mikor kész lett az étel, leszedtem a húsokról, mert azt már nem esszük meg. De az íze kell a tökéletes végeredményhez.
A csombor adta magát, passzol a káposztához és a zsírosabb húsokhoz. Még egy kis friss majoránna is került bele.

Télen füstölt hússal is nagyszerű, tápláló fogás lehet. Egy másik variáció, ha apró húsgombócokat főzünk bele. De húsmentesen is készíthető, akkor viszont némi zöldség és krumpli gazdagíthatja.


Hozzávalók:
egy adag aprólék (liba vagy kacsa) és belsőség (fejet, lábat, májat kivéve) de mehet hozzá még szárny is, mindez darabolva
2 közepes fej vöröshagyma
3-4 gerezd fokhagyma
babérlevél
bors

néhány szál  friss csombor
friss majoránna
őrölt kömény
őrölt fűszerpaprika
kb. 40-45 dkg édeskáposzta (egy kis fej 3/4 része elég volt nekünk)
1 ek liszt
1 dl tejföl
zsír (ha van liba vagy kacsa)


Elkészítés:
Zsíron megfonnyasztom az apróra vágott hagymát, hozzáadom a kis darabokra vágott aprólékot és átkavarom néhányszor, majd megszórom paprikával, egyet-kettőt kavarok rajta és felöntöm vízzel. Sózom, borsozom, őrölt köményt szórok bele, teszek hozzá babérlevelet. Puhára főzöm a húst, majd kiszedem egy tányérra őket. A káposztáról leveszem a külső leveleket, négybe vágom, kivágom a torzsáját és laskára szelem. Hozzáadom a leveshez a csomborral, majoránnal, fokhagymával együtt és készre főzöm. Közben egy evőkanál lisztet összekeverek tejföllel, merek rá a forró levesből, csomómentesre dolgozom, visszaöntöm a leveshez, kiforralom, visszateszem a húsokat és tálalom.

Ui: Egy 5 kg-os jószág apróléka volt, úgyhogy jóllaktunk vele.

9 megjegyzés:

  1. Ejjj, de jól fest! :) Imádom az ilyen ételeket, nagy kedvenceim!

    VálaszTörlés
  2. Mégiscsak sikerült jól lefotózni.:) Nagyon guszta lett, bár azt hiszem, ezt az én gyomrom nem bírná el, amolyan férfias ételként mégis szívesen elkészíteném.

    VálaszTörlés
  3. Micsoda finomság! :)
    Nekem jöhet minden csontos alkatrész... :)

    VálaszTörlés
  4. nagyon finom és guszta, szívesen elfogadnám ebédre

    VálaszTörlés
  5. Biztos finom, én szeretem ezeket a teljfölös leveseket!

    VálaszTörlés
  6. Én is szoktam ilyet főzni, nagyon finom, az egész család imádja.Az aprólékból /liba,kacsa/én még ludaskását is szoktam gyakran csinálni,sok zöldséggel, sőt ha sütök hozzá fejenként egy libacombot is, akkor már vasárnapi ebéd.Te nem szoktál ludaskását csinálni?

    VálaszTörlés
  7. Duende,
    annyira ráéheztem már egy ilyen jellegű ételre. Én is nagyon imádom a tartalmas leveseket, akár hússal, akár hús nélkül.

    Ms. Poppy,
    a káposzta eléggé puffasztó, de komolyan mondom a csombor segít abban, hogy könnyebben emésszük. Én sokáig nem ettem ilyesmit, kiderült, hogy epekövem van. Kiszedték, azóta bátrabb vagyok, és ebből a levesből sem egy tányérral ettem..

    Egycsipet,
    én is nagy rajongója vagyok a csontos alkatrészeknek. :)

    Bianka,
    legközelebb hívlak, ha ilyesmi készül. :)

    Szemirámisz,
    nálam is nyerő minden tejfölös leves. Legyen az krumplis, káposztás, gombás, lencsés, zöldbabos, szárazbabos stb. stb.

    Anikó,
    a ludaskása nagyon finom, ha nem lesz megfelelő idő a bográcsozáshoz, akkor lehet, hogy azt készítek a fagyasztóban várakozó csomagból. Nálunk a fiúk a zöldségmentes verziót szeretik.

    VálaszTörlés
  8. Nagyon guszta!! Imádom a nyakat szopogatni.:))
    Szerintem a kép is tökéletes, nem csak a leves.

    VálaszTörlés
  9. Kicsit későn jöttem, de az ilyen leveseknek azt hiszem jót tesz az "idő" :)

    VálaszTörlés