2010. szeptember 29., szerda

Trombitagomba és társai

Kaptunk Anyukámtól jó néhány kg apró szemű krumplit. Precízen kiválogatta és megmosta. Imádom sütőben sülve... Eszembe jutnak azok a gyerekkori hétvégi reggelek, mikor felébredtem és éreztem a sült burgonya illatát, csak mellé kellett ülni és megenni. Disznótoros szezonban sűrű fogás nálunk, sült kolbásszal, mártogatva  zsírba. Csak simán kacsa zsírral is nagy kedvenc.

Ez a gombás saláta először készült nálam, hirtelen ötlet volt. Egyedül voltam itthon és semmi bonyolult ebédhez nem volt hangulatom. Eszembe jutott, hogy a fagyasztóba tettem el hagymával összesütött trombitagombát. Összepárosítottam a héjában főtt krumplival, kapott némi zsályás ízesítést és ahogy elkészült, nekiestem, úgy serpenyőből ettem, finom házikenyérrel.
Sose legyen ennél rosszabb sorsom!!! Isteni finom volt, természetesen az egy személyes adag, megint inkább 2 személyesre sikerült és majdnem az egészet megettem. Izgultam is nehogy rosszul legyek, mint tudjuk a gomba nehezen emészthető, hát még ha nem ismerünk mértéket!
Sajnos nem mértem meg a gombát, elkészítés előtt, anno, mikor betettem a fagyasztóba, úgyhogy csak saccolva adom meg a nyers mennyiséget. Viszont, ebédkészítés előtt, rátettem a mérlegre, zsírral, hagymával együtt volt 13 dkg (minden megpárolódva, majdnem teljesen kiolvadva).  A receptet úgy írom le, mintha frissen készíteném. (De ha valakinek van megpárolva, lefagyasztva, akkor azok kedvéért elmondom, hogy kivettem a dobozkát és meleg vízzel megtöltött edénybe helyeztem, majd mikor már majdnem teljesen felengedett a gombás keverék, áttettem egy serpenyőbe, felmelegítettem, rádobtam a megmosott, felaprított zsályaleveleket és a végén hozzáadtam a megfőtt krumplit.)



Hozzávalók 1 főre, bőven számolva:
30 dkg apró szemű burgonya
kb. 2 nagyobb marék trombitagomba
1 közepes méretű lilahagyma

bors
zsír
6-8 db nagyobb méretű zsályalevél




Elkészítés:
Az alaposan megmosott burgonyát felteszem hideg vízben főni. Nagyon hamar megfő, a mérete miatt, nekem kb. 10-12 perc volt. (Késpróbával ellenőrzök néhány szemet, ha könnyen belemegy a kés, tuti jó. Szétfőzni nem szabad.) Leöntöm a főzőlevet és egy hideg vízzel teli edénybe átrakom a krumplikat. Hagyom kézmelegre hűlni és meghámozom őket. Mindegyiket keresztben kettévágom.
Zsiradékon az apróra vágott hagymát megpárolom, majd hozzáadom az alaposan megtisztított, felaprított gombát. Sózom, borsozom, készre párolom, hozzáadom a megmosott, feldarabolt zsályaleveleket. A főtt burgonyát a végén hozzáborítom és azzal is sütöm még 2-3 percig.

Melegen fogyasztandó!

12 megjegyzés:

  1. Ez biztosan nagyon finom lehetett. Mióta van új piac nálunk, mindig a gombaárusok felé visz a lábam, hihetetlen, mennyire aromásak az erdei gombák. Remélem valaki hoz majd trombitát is, ezt eddig nem láttam (vagy nem mentem elég korán) :). Az apró krumpli szintén nagy kedvenc sütve.

    VálaszTörlés
  2. Van a trombitagombának más elnevezése is? Szerintem én ilyet még nem ettem. Van különleges íze? Kinézetre olyan kis édes.:)
    El is hiszem, hogy jó lakoma kerekedett belőle, pláne a finom apró krumplikkal. Az éhség nagy úr, de jó haszna is van, pláne, ha leleményesség is társul hozzá.

    VálaszTörlés
  3. Timus,
    mostanában volt szerencsém az erdei gombák fantasztikus ízét megtapasztalni. Ezek a kis csini trombiták nekem nagyon bejönnek, bár a fekete színük kissé bizarr. :)

    Poppy,
    ha jól tudom tölcsérgombának is hívják. Nem húsos gomba, inkább fűszergombának ajánlják, sztem a krumplit klasszul kiegészítette. Különleges íze van-e? Jó kérdés... Nem nagyon van összehasonlítási alapom, még kezdő vagyok erdei gombák terén...:)Azt hiszem a Terebessen olvastam, hogy a szarvasgombáéhoz hasonlít az aromája. Nem tudom megerősíteni és cáfolni sem ezt az információt, mert még nem ettem szarvasgombát.
    Ha van lehetőséged kóstold meg! :)

    VálaszTörlés
  4. Thrini, csinálhattál volna 2 adagot is, most de megenném! Konkrétan csorog a nyálam... Jaj nekem. :)

    VálaszTörlés
  5. Ahm, köszi az infót. Ha esetleg hozzájutok, ki fogom próbálni, talán pont a te jó kis recepteddel itt fent.:)

    VálaszTörlés
  6. Hű micsoda finomság, csodás képekkel spékelve

    VálaszTörlés
  7. Van egy rossz érzésem, hogy nagyon elkéstem :(
    Pedig szívesen megkóstoltam volna!!! Isteni!

    VálaszTörlés
  8. Te aztán tudsz élni, fincsi kis ebédet dobtál össze magadnak! :))

    VálaszTörlés
  9. Lányok, köszönöm a kedves szavakat magam és trombitagomba nevében is. :)

    VálaszTörlés
  10. Thrini, ha lesz időd, kukkants be hozzám légyszives! :))

    VálaszTörlés
  11. Nézz be hozzám légyszi, vár egy díj! :)

    VálaszTörlés
  12. Ma találtam sötét trombitagombát!!!!Kipróbálom,életemben másodszor találtam,pedig 20 éve erdei gomba rajongó és szedő vagyok!

    VálaszTörlés