2010. február 13., szombat

Egy tésztából két fajtát avagy fánk a sütőben


Nem szoktam fánkot sütni, mert nem szeretjük. Oka a bő zsiradékban sütés, a lángos is ezért marad ki az étrendünkből. Nem régen láttam Eszternél ezt a receptet, többször megnéztem, elolvastam, de sütésnek most jött el az ideje. Picit módosítottam rajta, illetve átszámoltam a csészés adagokat, dkg-ra. Pisztácia nem volt itthon, ezért díszítéshez diót használtam és csokit.  Két tepsinyi adag készült kerek és szív formában, a szaggatáskor leeső maradék anyagot pedig összegyúrtam és nyolc kis gombócot formáztam, hagytam újból megkelni, majd egy gyümölcs kenyér formában megsütöttem. Holnap reggelire vajjal, nutellával fogyasztjuk.

Hozzávalók:
87 dkg liszt (fele rétes, fele finom)
egy 5 dkg-os élesztő 3/4-ed része
3,4 dl tej
2 tojás
8 dkg vaj
15 dkg cukor
1 tk só
1 citrom reszelt héja
díszítéshez:
kevés lekvár
csoki
darált dió és cukor

Elkészítés:
A tejet meglangyosítom és felfuttatom benne az élesztőt egy kávés kanálnyi cukorral. A liszteket összekeverem, beleteszem a sót, a cukrot, a reszelt citrom héjat. A tojásokat villával felverem, hozzáöntöm az olvasztott vajat, mindezt hozzáadom a liszthez, beleborítom a felfutott élesztőt is. Kenyérsütő gépben dagasztom, majd 50-55 percig kelesztem, kelesztőtálban. Ha megkelt a tészta, lisztezett pultra borítom, kb. fél cm vékonyságúra nyújtom  és tetszőleges formára szaggatom. (Most szív alakú és kerek készült.) Sütőpapíros tepsire teszem a fánkokat és hagyom kb. 20 percig pihenni. Közben előmelegítem a sütőt 180 fokra. Mielőtt beteszem a tepsit, a fánkokat tojássárgával lekenem és cukros-diós keverékbe nyomom őket. Kb. 20 perc alatt sül meg.
A szaggatáskor leeső tészta maradékokat összegyúrom, nyolc tenisz labda nagyságú gombócot formázok és hagyom pihenni. Egy gyümölcs kenyér formát (mérete: 11X30 cm) kibélelek sütőpapírral, beleteszem a gombócokat és míg sülnek a fánkok, a kalács kel a formában. Ha megsültek a fánkok, mehet be a helyére a kalács, kb. 25-30 perc alatt megsül.

Megjegyzés: Néhány fánkot nem kentem le tojással és nem szórtam meg diós-cukorral, viszont mikor kivettem a sütőből még melegen megkentem lekvárral. Illetve olvasztott csokisat is készítettem.

8 megjegyzés:

  1. Ezt a fánkot én is beterveztem már-nagyon szépek lettek nálad is!!!

    VálaszTörlés
  2. Thrini,ezek gyonyoruek lettek!
    Mivel csináltad a szív formákat?

    Mi szeretjuk a fánkokat, de pont a bo olajban sutés miatt készul nálunk is csak nagyon ritkán.
    Utálom,hogy olajszagban úszik olyankor az egész lakás.

    VálaszTörlés
  3. Trinity,
    köszi. Én is nézegettem már egy ideje, olyan szépek voltak Eszternél.

    Szemirámisz,
    ősszel vettem a LIDL-ben egy kiszúró szettet, amiben nagyon sok forma volt, többek között szív is, több méretben. A nagyobb szívvel szaggattam a közepét pedig egy kisebbel szúrtam ki.

    VálaszTörlés
  4. Gyönyörű. És remekül variálható!
    Meg kellene csinálnom!:)

    VálaszTörlés
  5. Szepyke,
    mind elfogyott. Vittünk vendégségbe is, kóstolót. Gyermekemnek a lekvárral lekent jött be legjobban. A hosszú kalácsból másnap reggeliztünk, illetve gyümölcs leveshez, ebédre, pirítva is isteni volt.

    VálaszTörlés
  6. Szia Thrini!

    Nagyon étvágygerjesztőek lettek! Klassz recept, ki fogom próbálni! Köszi! :)

    VálaszTörlés
  7. Üdv. nálam Adri!
    A recept Eszter érdeme, én is csak kölcsönvettem, de örülök, hogy rátaláltál nálam.:)

    VálaszTörlés
  8. Én is örülök! Köszi Eszternek is! :)

    VálaszTörlés