2010. január 7., csütörtök

Ki sült-e már a kalácsom?



Igen, kisült az első gépi kalácsom!!!!!. Nem tudtam, hogy fogjak hozzá, nem volt   receptem, de gondoltam, a kenyérbő kiindulva, össze tudok hozni valamit. A liszt mennyisége adott volt, szintén 45 dkg-val dolgoztam. Több réteslisztet és kevesebb finomlisztet kevertem össze. Tejszínnek mindenképpen kerülni kellett bele, de hogy meglegyen a folyadék szükséges mennyisége, pótoltam tejjel. Az élesztőből annyit használtam, amit az ekkora méretű kenyérhez szoktam. Plusz zsiradék? Úgy döntöttem, hogy hiába zsíros a tejszín, még mehet hozzá 3 dkg vaj. Két tojás sárgáját adtam hozzá, hiszen kalácsról van szó és nem kenyérről.
Aztán már csak azt kellett eldönteni, hogy melyik programot válasszam. A sweet bizonyult megfelelőnek. Kétszer dagasztott, de teljesen másképp, mint a kenyérnél, basic módban. Először 10 percig tartott a keverés, majd 5 perc pihi. 20 perc keverés utána pedig kelesztés. A sütés vége felé leskelődtem és nagyon meglepődtem, azt hittem nem fog elférni az üstben, úgy megnőtt. Nem ragadt bele a lapát,  nagyon szépen ki tudtam szedni az üstből. A színbeállításnál sötétet választottam. Alig vártam, hogy kihűljön, nem is bírtam sokáig, megvágtam (látszik,  a képen, kicsit meghúzódott bélzete). Meg kell mondjam nagyon elégedett vagyok. Csodaszép fehér, egyenletes bélzet.  Puha, illatos kalács. Bár ahogy hűlt, a teteje picit behorpadt, de mindenképpen megdícsérem magam...:)


                          


Hozzávalók:
30 dkg rétesliszt
15 dkg finomliszt
3 dkg vaj
2 dl tejszín (20 %-os zsírtaralmú)
1 dl tej
1,25 g friss élesztő
6 dkg cukor
1/2 tk só
2 tojás sárgája

Elkészítés:
A két fajta lisztet összekeverem, beleteszem a cukrot, sót. A tejben felkeverem az összemorzsolt élesztőt. A tejszínt hozzáöntöm a liszthez, illetve a megolvasztott vajat is. Megy bele az élesztős tej, majd legvégén a felvert tojássárgák. Az egészet beleöntöm az üstbe és bekapcsolom a sweet programot. A méretet 700 g-osra állítom, a színt sötétre. 2 óra 50 perc a teljes program idő. Rácson hűtöm sülés után a kalácsot.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése